Listonosz św. Brata Alberta

Jeśli chcą Państwo być informowani o aktualnościach i wydarzeniach w placówkach św. Brata Alberta prowadzonych przez Koło Wrocławskie TPBA, to prosimy o wpisanie swojego adresu e-mail:

VAT od darowizny żywności — interpelacja do ministra finansów
Autorstwo / redakcja: Maciej Grabowski / Ministerstwo Finansów RP   
czwartek, 25 kwietnia 2013 10:06

Ministerstwo Finansów RPInterpelacja nr 14161 do ministra finansów w sprawie nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług mającej na celu poszerzenie katalogu podmiotów dla umożliwienia każdemu darczyńcy udzielenia pomocy żywnościowej potrzebującym na tych samych zasadach podatkowych

Zgłaszający Joanna Bobowska

Adresat - minister finansów

Data wpływu interpelacji 06-02-2013

Data ogłoszenia interpelacji 21-02-2013 (posiedzenie nr 34)

Odpowiadający - Maciej Grabowski - podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów

Data wpływu odpowiedzi na interpelację 11-03-2013

Data ogłoszenia odpowiedzi na interpelację 21-03-2013 (posiedzenie nr 36)

Szanowny Panie Ministrze! W styczniu 2013 r. ukazał się alarmujący raport Brytyjskiego Instytutu Inżynierii Mechanicznej, z którego wynika, że od 30% do 50% żywności produkowanej na świecie marnuje się, czyli ląduje na śmietnikach. Zgodnie z raportem na świecie produkuje się ponad 4 mld ton żywności rocznie, z czego wyrzuca się od 1,2 do 2 mld ton. Potwierdzają to ustalenia Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa z 2011 r., która ogłosiła wówczas, że co roku na śmietniki trafia 1,3 mld ton jedzenia.

Tymczasem mogłoby się wydawać, że problem marnotrawienia żywności został dostrzeżony przez polski rząd. W 2009 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług, która w katalogu zwolnień z podatku VAT opisanych w art. 43 ust. 1 pkt 16 zwolniła z podatku VAT dostawy towarów spożywczych przekazywane przez producentów na rzecz organizacji pożytku publicznego z przeznaczeniem na działalność charytatywną tychże organizacji. Niestety te przepisy, choć bardzo potrzebne, zostały zawężone do pewnej grupy darczyńców. Obecnie ze zwolnienia z podatku VAT w przypadku przekazania środków spożywczych na cele charytatywne mogą jedynie skorzystać producenci. Nasuwa się pytanie, czy podejmowane działania są wystarczające. Obecne uregulowanie może być zachętą do ograniczenia marnotrawstwa żywności, jednak z drugiej strony nadal zawęża krąg podmiotów mogących przekazać środki na cele charytatywne, jednocześnie będących zwolnionymi od podatku VAT. Takiej możliwości nie mają nadal sieci handlowe, dystrybutorzy, sklepy i inne podmioty.

Podnoszona była kwestia zwolnienia z VAT-u także usługodawców, a więc i dystrybutorów żywności, w szczególności wielkich sieci handlowych, które utylizują ogromne ilości żywności, gdyż nieopłacalne jest dla nich przekazywanie jej. W związku z tym postulatem powtarzane było, że taka zmiana nie jest możliwa, gdyż nie pozwala na to unijna dyrektywa. Przypominam, że podobna sytuacja była, gdy dokonywano omówionej nowelizacji w 2009 r. Ponadto jeszcze raz należy powołać się na fakt, że są inne kraje europejskie, które interpretują unijne regulacje w taki sposób, że produkty wycofane ze sprzedaży i przekazywane w darowiznach organizacjom charytatywnym nie posiadają już wartości handlowej, dlatego właśnie nie podlegają opodatkowaniu.

W związku z powyżej przedstawionym problemem kieruję do resortu finansów postulat nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług w taki sposób, aby każdy darczyńca miał możliwość udzielenia pomocy żywnościowej potrzebującym na tych samych zasadach podatkowych. Powyższą prośbę argumentuję następująco: skoro w 2009 r. była możliwa zmiana ustawy o VAT pomimo że wprowadzone przepisy były niezgodne z dyrektywą Rady UE o wspólnym systemie podatku od wartości dodanej, która nie przewiduje zwolnienia z VAT darowanej żywności, to proponowane rozwiązanie poszerzenia katalogu podmiotów dokonujących darowizn na cele charytatywne, które mogłyby być zwolnione z podatku VAT, mogłoby przecież być wprowadzone i funkcjonować na tych samych zasadach.

Z poważaniem

Poseł Joanna Bobowska

Warszawa, dnia 6 lutego 2013 r.

* * *

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 14161 w sprawie nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług mającej na celu poszerzenie katalogu podmiotów dla umożliwienia każdemu darczyńcy udzielenia pomocy żywnościowej potrzebującym na tych samych zasadach podatkowych

Szanowna Pani Marszałek! W związku z pismem z dnia 18 lutego 2013 r., znak: SPS-023-114161/13, przy którym przekazano interpelację poseł na Sejm RP pani Joanny Bobowskiej w sprawie nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług mającej na celu poszerzenie katalogu podmiotów w celu umożliwienia każdemu darczyńcy udzielenie pomocy żywnościowej potrzebującym na tych samych warunkach, pragnę uprzejmie przedstawić następujące stanowisko.

Odnosząc się do postulatu pani poseł rozszerzenia katalogu podmiotów, które mogłyby korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w przypadku dostaw środków spożywczych na rzecz organizacji pożytku publicznego, na wstępie pragnę wyjaśnić, że uregulowania zawarte w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) nie zakładają co do zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług darowizn towarów (w tym m.in. artykułów żywnościowych na rzecz potrzebujących). Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają bowiem odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności darowizny, ale tylko wówczas, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W tym kontekście należy także wskazać, iż funkcjonowanie systemu podatku od wartości dodanej w państwach członkowskich Unii Europejskiej podlega ścisłej harmonizacji. Oznacza to, że wszystkie państwa członkowskie zobowiązane są do zapewnienia zgodności krajowych przepisów w zakresie tego podatku z regulacjami wynikającymi z prawa unijnego. Z tych względów również polskie przepisy dotyczące podatku od towarów i usług muszą być zgodne z przepisami unijnymi, w szczególności z przepisami dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Powyższa dyrektywa uniemożliwia państwom członkowskim UE dowolne kształtowanie wysokości stawek podatkowych i zwolnień od tego podatku. Dyrektywa obecnie nie przewiduje zwolnienia od VAT dla darowizn żywności dokonywanych przez sklepy, sieci handlowe czy dystrybutorów.

W związku z powyższym nie jest możliwe podjęcie przez ministra finansów inicjatywy legislacyjnej mającej na celu wprowadzenie w polskich przepisach dotyczących podatku od towarów i usług zwolnienia od tego podatku dla dokonywanych przez ww. podmioty darowizn produktów żywnościowych, w stosunku do których podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów. Jednocześnie należy podkreślić, że barierą uniemożliwiającą wprowadzenie stosownych zmiany jest brak umocowania w przepisach unijnych (w tym w dyrektywie 2006/112WE) do wprowadzania przez państwa członkowskie UE zwolnień w tym zakresie.

Odnosząc się do sformułowanego przez panią poseł zarzutu, że przekazywanie żywności na cele charytatywne nie jest opłacalne dla wielkich sieci handlowych, należy podkreślić, że zarówno w świetle przepisów cytowanej dyrektywy, jak i przepisów cytowanej ustawy przy darowiznach towarów, w stosunku do których podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, określenie podstawy opodatkowania następuje na szczególnych zasadach. Zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest tutaj co do zasady cena nabycia towarów (bez podatku) określona w momencie dostawy tych towarów. W przypadku handlowców dokonujących darowizn żywności, określając podstawę opodatkowania podatkiem VAT, uaktualnia się zatem cenę nabycia towarów będących przedmiotem darowizny, co oznacza, że nawet przy towarach pełnowartościowych określa się ich realną wartość uwzględniającą np. upływający wkrótce termin przydatności do spożycia. W tym kontekście system VAT nie powinien stanowić bariery ograniczającej przekazywanie przez te podmioty żywności na rzecz potrzebujących, zwłaszcza że podmiotom tym przysługiwało przy nabyciu tych towarów prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Z poważaniem

Podsekretarz stanu

Maciej Grabowski

 
 

Nowości na naszych kanałach YouTube




 

Nasze wpisy na Facebooku

 
 
-->